ICAO face un pas inapoi in lupta impotriva emisiilor

impiedica initiativa UE privind includerea zborurilor europene in schema EU ETS.

7 octombrie 2019

Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (ICAO) “nu a reusit sa adopte masuri semnificative in incercarea de a deveni lider mondial in combaterea emisiilor provenite din aviatie”. Declaratia a fost facuta de catre organizatia non guvernamentala Transport&Environment, la finalul adunarii generale ICAO de vineri care are loc odata la 3 ani. Desi protectia mediului a fost prioritara pe ordinea de zi, ICAO, agentie ONU, a adoptat o rezolutie menita sa impiedice orice initiativa regionala de actiune privind reducerea emisiilor din aviatie, inclusiv includerea zborurilor europene in schema EU ETS.

La ultima adunare care a avut loc in 2016, ICAO a pus bazele unei initiative globale CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), o schema care urmeaza sa intre in vigoare in 2021, pe baza voluntara. Incepand din 2027, schema ar fi obligatorie doar pentru tarile care au o industrie aviatica dezvoltata. Potrivit CORSIA, operatorii ar trebui sa isi cumpere credite de carbon provenite de la proiecte de reducere a emisiilor din diferite zone de pe glob, in cazul in care emisiile lor depasesc anumite tinte prestabilite.

Potrivit unui studiu independent realizat de Transport &Environment, emisiile din sectorul aviatiei din Europa vor creste cu 683 de milioane de tone de CO2 in urmatoarea decada, daca UE va renunta la masurile proprii de reducere a emisiilor din aviatie, insemnand emisiile anuale totale de CO2 ale Frantei si Poloniei impreuna. Mai mult, utilizarea doar a certificatelor de carbon pentru sectorul aviatiei va impiedica UE sa isi indeplineasca obiectivele asumate potrivit Acordului de la Paris.